10. Je (zelf)respect

Ieder kind heeft op tijd en stond gewoon nood aan een dikke knuffel om terug verder te kunnen:

In het zaadje zit al de hele bloem, als je het knuffelt doet het… BOEM!

Durven zijn wie je bent

Een kind dat zich goed in zijn vel voelt zal zich ook willen openstellen om te ervaren, leergierig te zijn en letterlijk/figuurlijk op pad te gaan om de wereld binnen en buiten de klas te ontdekken. Een kind dat zich goed voelt zal het makkelijker hebben om anderen in hun waarde te zien en te respecteren, omdat het zichzelf respecteert en durft te zijn wie het is. Naar later toe blijft durven zijn wie je bent, met respect voor anderen, een belangrijke waarde. Op de BroeBELschool kunnen ze in een veilige omgeving die ze vertrouwen, op ontdekkingstocht naar zichzelf, hun talenten en hun unieke plekje in de “wereld”. Dit zonder de kinderen te forceren te worden wat ze niet willen zijn maar hen te motiveren en te bekrachtigen!

Nee tegen pesten

Op de BroeBELschool helpen we de pestkoppen, want die voelen zich duidelijk niet goed in hun vel. Het kind dat gepest wordt leren we van zich afbijten op een positieve manier!

Ook de dynamiek in de groep is, in de “strijd” tegen pesten, van groot belang. Kinderen die zichzelf durven zijn zullen beter in staat zijn de schoolregels te respecteren omdat ze begrijpen dat dit kadert binnen een groter geheel. Dit werkt dan, deels als vanzelf, tegen een klimaat waar pesten anders de overhand neemt. We leren hen immers hun eigen grenzen te stellen en die van anderen te detecteren en te respecteren. Het leren appreciëren en begrijpen van andere culturen hoort hier zeker bij.