8. Spelenderwijs leren: Voormiddag cognitief, namiddag Broebelen

In een klassiek leersysteem zien we vaak dat heel wat creativiteit moet wijken voor het inpompen van zoveel mogelijk cognitieve kennis. Maar, zelfs de bollebozen hebben op tijd en stond nood aan het afzetten van de “hoofd-knop”. Er zijn meerdere wegen die naar Rome, oftewel het afkrijgen van het programma, leiden.

Op de BroeBELschool willen wij de weg naar het doel verleggen en de kinderen de kans geven de leerstof spelenderwijs en op een gevarieerde manier te ontdekken. Ieder kind zal in de namiddag zijn hartje kunnen ophalen om op ontdekking te gaan, te zingen en te dansen, creatief bezig te zijn en te ‘broebelen’. We vinden het ontzettend belangrijk dat onze BroeBELkinderen spelenderwijs leren. Door te spelen leren kinderen hun gedrag te reguleren, met anderen te onderhandelen, problemen op te lossen.

Spelenderwijs leren kinderen veel meer en zal het veel steviger verankerd worden. Kinderen leren op deze manier dat leren leuk is, dat het fijn is om nieuwsgierig te zijn.