7. Levenslang dromen

We leren onze Broebelkinderen levenslang dromen. Er is veel onderzoek gebeurd waarin in elk geval een verband is aangetoond tussen ‘doen alsof’- spelen/fantasie/dromen en gunstige ontwikkeling van kinderen: taalontwikkeling, sociale ontwikkeling, goed leren plannen en zich concentreren.

Reden genoeg dus vinden wij om kinderen niet in hun fantasiespel te ontmoedigen maar om dat juist aan te moedigen.

Schoolvoorstelling

Als kers op de taart organiseren we om de twee jaar een totaalproject met de school. Elk kind, elke leerkracht zal hier volgens zijn of haar talent aan kunnen meewerken. Om ook bij deze pijler de kinderen te leren plannen zal er gedurende het hele schooljaar op regelmatige tijdstippen gewerkt worden aan het schoolvoorstelling. De maatschappelijke en muzische doelstellingen worden hier uiteraard heel sterk gerealiseerd!

Er moet immers heel wat gebeuren en heel de school kan hier gedurende het schooljaar naar toe werken: teksten schrijven, liedjes zoeken, decors schilderen, kostuums knutselen, berekenen hoeveel stof en verf we nodig hebben, ouders en familie uitnodigen.

Dit totaalproject hoeft niet elk jaar een (toneel)voorstelling te zijn, het kan ook een schoolmuseum zijn of een alternatieve voorstelling van het jaarthema.