4. Faalplezier: Fouten maken mag!

Durf je talenten ontdekken. Zonder vallen geen opstaan.

In deze maatschappij wordt het maken van fouten gezien als iets negatiefs. We moeten op alle gebieden zo perfect mogelijk zijn, winnaars zijn… Deze instelling zit er, of we het nu wel of niet willen, (on)bewust ingebakken en is voor veel kinderen en volwassenen nefast voor het zelfvertrouwen.

Het “Faalangstbeestje” zit overal op de loer en fnuikt alle talenten die staan te popelen om gezien te worden. Op de BroeBELschool willen we het over een andere boeg gooien! Iedereen heeft zijn talenten en het is niet nodig om overal de beste in te zijn. Het ultieme doel is dat kinderen in het 6de leerjaar weten wat hun talenten zijn en fier zijn op zichzelf. Hierbij sluit perfect aan dat kinderen mogen en kunnen fouten maken, hun leven lang. Uit onze fouten kunnen we immers leren. Eigen ervaringen, leuk en minder leuk, horen bij het leren en het leven.

Bij deze mentaliteitswijziging horen uiteraard nog andere vaardigheden zoals het leren aanvaarden van opbouwende kritiek/tips en vooral een gezonde dosis humor en lachen om jezelf!

Meester over eigen leertraject/tijd

In deze veilige, vertrouwde omgeving, waar fouten maken mag, leren de kinderen hoe ze hun eigen leertraject kunnen plannen. Dit is een perfecte voorbereiding naar het middelbaar en hun verdere toekomst. Bij kleuters zal dit eerder gaan over keuzes maken want dit is de basis van het plannen.

Het zelfstandig kunnen werken aan een taak en contractwerk hoort hier zeker bij. Het hoekenwerk en het werken in groepjes zijn eveneens belangrijke vaardigheden. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat het kunnen stellen van haalbare en realistische doelen, een belangrijke sleutel is tot geluk.