3. Contact met de natuur

Inrichting natuurlijke buitenruimte:

Het is belangrijk dat we de klassieke betonnen speelplaats durven vervangen door een terrein waar de natuur manifesteert en waar kinderen zich volledig kunnen uitleven. Een plek waar ontwikkelingsdoelen gestimuleerd worden met veel ontdekkings-, experimenteer- en ervaringskansen.

Zo is er sinds september 2016 onze buitenklas, waar de leerlingen en leerkrachten met plezier aan de slag gaan!

Tenslotte maken kindvriendelijke dieren en planten zeker ook een belangrijk deel uit van de natuurlijke buitenruimte. Het van jongsaf de kans krijgen om op school voor een ander levend wezen verantwoordelijkheid op te nemen, liefde te geven en terug te krijgen, (samen) te verzorgen… draagt bij tot het vormen van een positieve levenshouding en respect voor onze aarde.

Moestuin

Het moestuinieren is bij deze pijler van grote waarde, hier staan de kinderen immers voor de volle 100% in contact met de natuur. Ze zien het wonder van een zaadje dat ontkiemt en uitgroeit tot een plantje. Ze leren hoe ze het optimaal, en ook samen, kunnen zodat de moestuin hen beloont met mooie opbrengsten. De moestuin zorgt ook voor veel kansen om op een leuke manier lesdoelen te integreren.

Deze moestuin werd in oktober 2016 volledig heraangelegd om deze nog praktischer en gebruiksvriendelijker te maken.

Zorg Voor medemensen

Naast het goed verzorgen van Moeder Aarde, dragen we ook zorg voor onze medemensen. We stellen ons de vraag of de mensen in verre landen die ons voedsel kweken, verwerken etc. een eerlijk loon krijgen en goed behandeld worden. Maar we kijken ook in onze directe omgeving: wie heeft onze troost en aandacht nodig? Een vriendje, een buur, een ziek familielid, een ouder iemand… We leren op die manier dat het verbinden met anderen en het verschil betekenen voor anderen, ons gelukkiger maakt.