Onze school

Visie & werking

De 10 pijlers

1. Ervaringsgericht leertraject via Hart en Handen naar het Hoofd In de BroeBELschool gaan we voor het ervaringsgericht leren, alle pijlers Lees meer
2. We maken deel uit van een geheel: De wereld is groter dan de klas De wereld buiten de klas zit vol Lees meer
3. Contact met de natuur Inrichting natuurlijke buitenruimte: Het is belangrijk dat we de klassieke betonnen speelplaats durven vervangen door Lees meer
4. Faalplezier: Fouten maken mag! Durf je talenten ontdekken. Zonder vallen geen opstaan. In deze maatschappij wordt het maken van Lees meer
5. Zinloos huiswerk van weleer vliegt in de hoek BroeBEL kiest ervoor om geen huiswerk in de klassieke betekenis van het woord Lees meer
6. Bruisend BroeBELparlement Bouwen aan de eigen minigemeenschap Deze pijler is zeer praktijk- en doe-gericht en komt in grote mate Lees meer
7. Levenslang dromen We leren onze Broebelkinderen levenslang dromen. Er is veel onderzoek gebeurd waarin in elk geval een verband Lees meer
8. Spelenderwijs leren: Voormiddag cognitief, namiddag Broebelen In een klassiek leersysteem zien we vaak dat heel wat creativiteit moet wijken Lees meer
9. Lekker in je vel Gezonde voeding Op de BroeBELschool willen we de kinderen zoveel mogelijk bewust maken van gezonde Lees meer
10. Je (zelf)respect Ieder kind heeft op tijd en stond gewoon nood aan een dikke knuffel om terug verder te Lees meer

Werkvormen

Kringgesprek

Elke ochtend start elke klas met een kringgesprek of ‘ronde’. Elke dag is het onderwerp van het kringgesprek anders. Zo is er een praatronde, een ik-ronde, een actuaronde, boekenronde, evaluatieronde...

De invulling van de kringgesprekken evolueert i.f.v. de leeftijd van de leerlingen.

 

 

Forum

Tweewekelijks houden we op vrijdagnamiddag een forum met de hele school samen. Daar kunnen de leerlingen hun klasprojecten en -activiteiten aan elkaar voorstellen, krijgen ze de kans om hun talenten te tonen, bespreken we de actualiteit en vieren we de jarigen van de afgelopen periode.
Eenmaal per maand kunnen ook de ouders naar het forum komen kijken.

 

MOS-groepen

Tweewekelijks houden we op vrijdagnamiddag MOS-groepen.

De Broebels, Sleutels en Wiebels (het eerste tot en met het derde leerjaar) gaan klasoverschrijdend aan de slag in volgende groepen:

  • De schooldieren en hun verblijf verzorgen
  • Het BroeBELwinkeltje openen en verschillende schoolproducten verkopen zoals groenten of kruiden uit de moestuin, eieren van de schoolkippen, soep die door de leerlingen gemaakt werd...
  • Decoratie en inkleding van de school bij bepaalde evenementen

De Vlegels, Spiegels en Parels (het vierde tot en met het zesde leerjaar) gaan klasoverschrijdend aan de slag in volgende groepen:

  • Het BroeBELparlement: onze eigen leerlingenraad
  • Techniek
  • De moestuin onderhouden: onkruid wieden, zaaien of planten, oogsten...

 

Contractwerk

De leerlingen krijgen zelfstandige werktijd om de leerstof zelfstandig in te oefenen of te herhalen. Ze krijgen moet- en magtaken die ze zelf leren inplannen.

 

Het portfolio

Tijdens hun hele schoolloopbaan houden de kinderen een portfolio bij. Dat is een talentenboek, ontwikkelingsboek, groeiboek.

Daarin kunnen de kinderen iets noteren dat ze bijgeleerd hebben, een belangrijke gebeurtenis thuis of op school kunnen in noteren, hun succeservaringen noteren maar ook hun struikelblokken.

De kinderen kiezen zelf wat hier in komt: een tekening, een vrije tekst, een foto, een collage, …

Werktijd

Afhankelijk van de opdracht werken de kinderen tijdens de stille werktijd, de samenwerktijd via partner- of groepswerk of de vrije werktijd waarbij ze kiezen aan welke opdracht ze werken.

 

Projectwerk

Vanuit het ervaringsgericht leren, wordt er gekozen om zo vaak mogelijk vanuit projecten te werken waarbij de keuze van het onderwerp, het zoeken van de vragen en bijhorende antwoorden en de voorstelling van de leerstof uit de leerlingen zelf komt.

 

Rots en Water

Rots en Water is een preventief antipestprogramma waarbij kinderen leren om op een andere manier naar zichzelf, de ander en bepaalde situaties te kijken.
Ze leren beter omgaan met zichzelf en met hun gevoelens en ze leren zichzelf beter beheersen.

Bij Rots en Water doen we veel fysieke (lichamelijke) oefeningen: het ervaren en het ‘doen’ staat voorop. We kijken wat deze oefeningen doen met ons lichaam, onze gedachten en gevoelens.
We willen onze leerlingen leren om steviger op hun voeten te staan, zowel op mentaal als fysiek vlak.

Deze lessen hebben een invloed op het welbevinden van de kinderen én op hun leerprestaties. Want... je kan pas leren als je je goed in je vel voelt.